Bijltjesdag.

Zoals elk seizoen was het ook nu weer bijltjesdag op het onderlinge snelschaakkampioenschap. Een offertje hier - een blundertje daar: het was allemaal weer te aanschouwen. Niet nieuw is dat Raymond aan het eind van de avond bovenop de apenrots zit. Hij deed het weer prima, maar anderhalf verliespunt na acht partijen geeft de hongerige "apen " in de lagere regionen weer hoop voor de eindronde eind februari.
Maarten was de enige die Raymond een nederlaag toebracht. Jammer voor hem was dat hij teveel punten tegen de mindere goden liet liggen. Verder snoepte Frans de koploper een halfje af en legde daarmee de basis voor de tweede plaats na ronde 1. Verrassend is dat hij die plaats deelt met Joost. Laatstgenoemde raakt meestal dermate verstrikt in zijn aanvallende intenties dat hij in de onderste regionen eindigt. Met de nodige dosis geluk wist hij dat nu te voorkomen. ( Zie partij tegen Jan ).
Johan ligt met vijf punten nog op de loer voor een toppositie. Dat geldt niet meer voor Bram. Een paar momenten van concentratieverlies leverden onnodige verliespunten op.
Han en Jan deelden broederlijk de zevende plaats met twee en een half punt.  Han krijgt, nu de jaren vorderen, meer moeite met de beperkte speeltijd. Wel blijft hij altijd een taaie opponent. Jan deed het als nieuwkomer zeer verdienstelijk. Tot nu toe speelde hij veel op de computer. en ( volgens eigen zeggen ) is de omschakeling naar een houten bord flink wennen. Als dat gewenningsproces voorbij is hebben we er een geduchte tegenstander bij. Jan, welkom op de club !!
Fred, hulde dat je je elke partij weer volop in de strijd werpt. Nadat de klok je weer eens dwars zat geef je niet op ( of de pijp aan Maarten - ik weet niet wat die daar mee moet.. ) en probeert het opnieuw. Punten leverde die positieve instelling ( nog ) niet op, maar dat duurt niet lang meer !!
De behaalde punten gaan mee naar ronde 2 op 28 februari 2023. Dan wordt de kampioen bepaald.

Raymond 6 1/2  /  Frans en Joost  5 1/2  /  Johan  5  /  Maarten  4 1/2  /  Bram  4  /  Han en Jan  2 1/2  /  Fred  0
( Helaas zes spelers verhinderd. )

Joost / wedstrijdleider.