De paashaas keek toe.

Onder het toeziend oog van de Paashaas ( de insider weet wat ik daarmee bedoel ) speelden wij een verdienstelijke wedstrijd tegen het sterke De Toren 1.
Met het gelijkspel 3-3 speelden we ons veilig. Een prima prestatie in deze sterke klasse. ( Zie netstand.nl voor alle informatie ).

Maarten en Bram geven bijgaand hun inzichten over hun partijen. De overige vier vul ik aan ( Joost ).

Voor mijn gevoel speelde ik een heel behoorlijke wedstrijd tegen een veel sterkere tegenstander (rating 2088). Ik kon zijn aanval redelijk pareren, maar kwam langzaam maar zeker minder te staan.
In de analyse met behulp van de computer kwam dit ook naar voren. De waardering bleef heel lang rond de -1.Op het eind ging het echter heel snel toen ik twee verbonden vrijpionen op de 5e rij toeliet om zijn sterke zwartveldige loper met mijn zwakke loper af te ruilen.
Uiteindelijk was het niveauverschil veel te groot en werd ik vakkundig gewurgd.
Wel met plezier gespeeld en hopelijk veel geleerd.

Groet,
Maarten

***********************

Kort verslag SOS wedstrijd De Toren vs De Kameleon op 11 maart. Op bord 2 R.v Engelen (1903) wit vs Bram Blasman (1748) .De wit speler speelde aanvallend en ik moest alle zeilen bijzetten om mijn verdediging te optimaliseren op mijn konings vleugel. Mijn verdediging was solide en mijn tegenstander werd iets te positief over zijn eigen stelling en onderschatte een ijzer sterk paard van mij die een schaak dreigde met tegelijkertijd en aanval op zijn dame. R,v. Engelen moest zijn paard geven voor 2 pionnen. Ik voelde me sterk en was gefocust, goed geconcentreerd en bouwde langzaam mijn voordeel uit. Op zet 28 verraste mijn tegenstander met een loper offer op f7 met schaak en aanval op mijn toren. Ik besloot om rustig te blijven en na ongeveer 15 minuten nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik dieper had gerekend dan mijn tegenstander. De loper kon ik simpelweg nemen met mijn koning en deze 7 zetten later uit de penning halen. Ik stond simpelweg gewonnen. Als laatste bouwde ik een valletje in door mijn tegenstander een pion aan te bieden. R.v. Engelen sloeg die pion met zijn dame maar daarna speelde ik a tempo schaak met mijn dame en aanval op zijn dame. Mijn tegenstander moest mijn dame slaan en na afruil stond ik 2 paarden voor en zijn stelling dreigde totaal in te storten. R.v. Engelen gaf op na 34 zetten.

Groet,
Bram

**********************

Aan bord 6 kon Deacon geen potten breken. In zijn "internet - snelschaak - stijl " ging hij de partij in. Het is dan alles of niets. Dit keer niets. Half negen klaar, dan wordt het nog een lange ( wacht ) avond.
Joost stond bij zet 20 een pion voor. Hij kon er niet lang van genieten. Even niet opletten en hij raakte een pion achter. Zijn opgave was ietwat voorbarig. Hoe hij zich nog had kunnen verdedigen zag hij ook niet. Na zoveel missers een terechte nederlaag.
Frans toonde zich wederom een perfecte invaller. Hij had de vijandelijke Monarch dermate vast gezet, dat zijn tegenstander geen tegenspel meer had en op gaf.
Mooie winst, Frans.

Bij een 3-2 achterstand moest Johan winnen. Hij stond weliswaar een paard tegen een pion achter, maar had wel steeds actief spel met dreigingen op de koning.
Zijn opponent gebruikte de gehele partij al veel tijd, raakte daardoor in tijdnood en kon op het laatst alle mogelijkheden niet meer overzien. Hij ging door de vlag.

Met nog twee ronden te gaan hebben we 7 uit 7. We spelen nog tegen twee mindere goden UVS 3 / thuis en tijdens de slotronde in Nijmegen tegen Mook 2 / rode lantaarn drager.

( Joost )