In bed kan ik het wel !

( Sos - slotronde: De Kameleon - Zevenaar 2 3-3 ) Vrijdagavond 8 april 23.30 uur. Ik zit achter een schaakbord in de speelruimte van de gastvrije schaakvereniging ASV. Ik kijk eens om me heen en ontwaar de onthutste gezichten van mijn vijf teamgenoten. Ze vragen zich ongetwijfeld af ( net als ik ) hoe ik er in geslaagd ben een 100% gewonnen stelling binnen een paar minuten in een droevige puinhoop van hulpeloze stukken te veranderen. Net als ik op wil geven biedt mijn tegenstander remise aan. "Echt waar, " breng ik nog uit om vervolgens ijlings het aanbod te aanvaarden en aan een ieder die het horen wil uit te leggen dat ik totaal verloren sta. Niemand die me tegen spreekt. De eindstand is de wedstrijd is hierdoor 3-3. Thuis in bed ben ik er vrij snel achter dat het, bij het juiste spel van mijn kant, toch remise was. Of ik dat gezien had ??? Voor wie het wil zien: Eindstand: Wit = Jeroen van de Poel=Kb4 + pion h3 / Zwart = Joost Pöpping Ka2 + pion g5. Zet maar eens op en concludeer dat zwart na 1.) Kc4 ; .... niet mee moet lopen via b2, c2 .... Dat verliest kansloos. De juiste zettenreeks voor zwart: 1.) Kc4 ; Ka3 !! Wit haalt vervolgens de pion op g5 op en de zwarte Koning snelt via b4,c5,d6 naar e7. Speelt wit nu Kg6 dan volgt Kf8. Remise. Terug naar het begin: We worden gastvrij met koffie en heerlijke cake door de gebroeders Wille ontvangen. De cake heeft Eric goed gedaan. In zijn tweede Sos - wedstrijd ooit gaat hij voortvarend van start. Een ( al dan niet dubieus ) loperoffer op h7 brengt spanning in de partij. Uiteindelijk brengen twee vrijpionnen de beslissing ( Zie partij ) We staan voor tegen de potentiële kampioen Zevenaar 2.

Fred zet wederom een mooie aanval op die uitmondt in een stelling met een pion voor. Na overleg met teamleider Joost ( keurig ) besluit hij het remise - aanbod van Daniël Meiboom te aanvaarden. Johan en Bram worstelen tegen de toppers van het Zevenaarse team. De partij van Johan staat op de site van Zevenaar. Speel hem na en concludeer dat Johan veel hoeken van het bord heeft gezien. Geen schande, want zijn opponent werd topscorer in onze klasse ( 6 uit 6 ) Bram had een stelling met voor beide spelers een dame, het loperpaar en zes pionnen. Degelijk zou je denken. Nee dus. Binnen korte tijd staat hij drie pionnen achter. Vage aanvalskansen ( eeuwig schaak ) hielden hem nog lange tijd op de been, maar zijn noodlot kon hij niet opgaan. Frans speelde een prima partij tegen Pieter van de Poel. Hij voerde de druk op en misschien veroorzaakte dat de blunder van Pieter. Hij gaf zijn dame weg.
De stand was nu tweeëneenhalf tegen tweeëneenhalf en toen was het mijn beurt ......
De Kameleon - Zevenaar 2
1.Johan Oppewal - J. Aalbers 0-1