Orang-oetan revisited

Om de zomermaanden door te komen, plaats ik hier weer een oude "column" van Joost Pöpping.
"Pöppenspiel"
( mei 2003)
Ik heb vanmiddag aan mijn buitenlandse cursisten proberen uit te leggen wat de uitdrukking ‘je moet geen oude koeien uit de sloot halen’ betekent. Viel nog niet mee. En wat dacht je van ‘ ik heb nog een appeltje met je te schillen’. Vreemde jongens die Nederlanders, zag ik ze denken. Die gedachte kreeg ik ook toen ik in de krant las dat het wereldkampioenschap dammen door de vereniging Oefening en Ontspanning (die heeft overigens ook een schaakafdeling) en De Schuivende Schijf wordt georganiseerd. Rare jongens die dammers.Toen ik deze namen las, moest ik onwillekeurig denken aan de namen van mijn vorige club uit Gaanderen. Heel even hebben we ons Echec genoemd. Vreemd genoeg stuitte die naam op veel verzet. Te fatalistisch, oordeelde de meerderheid van de club. Gezien het peil van de partijen die toen werden gespeeld, had die naam best gehandhaafd kunnen blijven. Na Echec werd het Regina. Een wel erg lieve, zoete naam. Menigmaal werd er dan ook besmuikt gereageerd als ik vertelde dat ik bij Regina speelde. Vooral het feit dat de naam enige klankverwantschap met een bepaald vrouwelijk lichaamsdeel heeft, veroorzaakte nogal wat hilariteit.Toch vreemd, want de schaakwereld is met termen als aftrekschaak en penetreren toch wel wat gewend. PS Ik stel voor de naam Echec na onze score tegen Ruud Jansen (een uit 23) weer aan te namen.