Project 4

Corona doet rare dingen met mensen, zo heb ik, bij gebrek aan betere ideeën, project 4 in het leven geroepen. Project 4 is een fonetische vertaling van project fear (waarmee de Brexit aanhangers de tegenstanders als bangmakers weg zette). Ik dacht waarom ga ik niet eens proberen om beter te leren schaken in deze schaakclubloze tijd? Ik bedacht me wat ik daar voor nodig had en begon met het maken van een plan. Ik besloot eerst de opening eens flink aan te pakken, ik koos een 3-tal standaard openingen als een soort van basis. Om voor die openingen een antwoord te hebben op zo’n beetje elk mogelijk antwoord van zwart, koos ik voor elk van die antwoorden een scherp tegen antwoord. Ik heb een 6-tal gambieten uitgeplozen en er een database van aan gelegd. Daarna deed ik hetzelfde voor zwart, een paar scherpe gambieten als antwoord op de meest voorkomende witte openingszetten.

Fase twee van project 4 ging toen in, het spelen van zoveel mogelijk partijen om de openingen te leren kennen. Ook kwam ik er zo achter of ik die gambieten wel op het bord kreeg, veel tijd er in stoppen en het niet op het bord krijgen, is zinloos. Dat bleek enorm mee te vallen, sommige openingsvallen, die ik tevens had bekeken, kreeg ik een aantal keren per dag op het bord. Sommige valletjes werken zo goed, dat ik er al een partij of 20 mee gewonnen heb. Na het spelen van meer dan honderden potjes (10 minuten + 5 seconden) kreeg ik een goed beeld van wat werkt en wat niet. Gelukkig heb ik mijn repertoire (haha) bijna niet hoeven te veranderen. Inmiddels ben ik zover, dat ik voor sommige openingen een database heb van meer dan 60 gespeelde partijen per opening. Dat geeft een goed inzicht in mijn kennis van die opening. Ik durf wel te zeggen dat mijn witte gambieten goed tot erg goed werken, meer dan 80% winst. Met zwart gaat het ook goed, maar wel wat minder, ik schat 70% winst. Over de tegenstand kan ik niks zeggen, omdat ik alleen zonder rating speel, ik wil geen ratingstress, dat zou mijn score  negatief  kunnen beïnvloeden.

Na wat aanpassingen heb ik de laatste hand gelegd aan mijn openingen en nu is het nog een kwestie van spelen en kijken wat het uiteindelijke effect is.

Dat wordt fase 3. Ik ga een honderdtal potjes spelen en kijken wat het resultaat is. Daar ben ik zo net mee begonnen en dat gaat nog een week of 2 duren. Mocht ik klaar zijn, ga ik jullie  het resultaat vertellen. Uiteindelijk moet het natuurlijk resulteren in een hoger nivo van mijn schaakkunsten, of dit in partijen van 1.40 uur ook overeind blijft weet ik natuurlijk ook niet. Dat is wel bedoeling, want ik zin nog steeds op wraak, en de voorzitter weet wel waarom.