Tegenslag SOS - team.

Na twee goede overwinningen gingen we in ronde 3 onderuit tegen OPC - het paard / Oosterbeek. Een verdiende nederlaag, want we kwamen, zoals wel vaker, in het late eindspel te kort.
De avond begon voortvarend. Bram is "helemaal los " en poetste zijn opponent van het bord. Waar een gambiet niet goed voor kan zijn. De euforie was snel weer weg, want Frans had zijn avond niet. Eerst een paard tegen twee pionnen achter en toen hij vervolgens nog een "knol " inleverde, was het snel gebeurd.  ( 1- 1 )
Johan fleurde, na zijn zege, helemaal op. Hopelijk is hij uit het dal gekropen. Het werd weer gelijk, omdat Maarten de kwaliteit achter raakte en die stelling niet houden kon.
Henk en Joost moesten het nu doen. Henk geeft zijn inzichten weer onder het onderstaande kopje " Niet genoeg. "
Na deze puntendeling moest Joost minimaal remise houden. Drieëneenhalf uur mocht hij die illusie hebben, maar met nog luttele seconden op de klok ging het alsnog mis. Een foute Koningszet kostte binnen een paar zetten eerst twee pionnen  en daarna de partij. Wederom deed een mix van tijdnood, concentratieverlies en vermoeidheid mij de das om.
10 januari volgt thuis de wedstrijd tegen rode lantaarndrager ASV 7.    (  Joost  )

Niet genoeg.
Na afloop van onze partij, zei mijn tegenstander dat het maar goed was dat hij 17.., f6 had gespeeld.
Ik denk dat hij gelijk had, die zet redt de inboedel. Ik had het gevoel dat dit te winnen moest zijn. In
de onderstaande stelling heb ik 20 minuten gespendeerd om de winnende zet te vinden. Ik heb me
blind gestaard op 18 Pg5,.. Zwart mag niet nemen (18 ..,fxg5 19 Lh7+, Kh8 20 Lg6 en mat). Helaas
bederft 18 .., g6 de pret.
Ik zag de killer zet niet en besloot om met Pd6 eieren voor mijn geld te kiezen. In de
veronderstelling dat remise beter was dan verliezen,stuurde ik daar maar op aan. Achteraf gezien
was het niet genoeg om de wedstrijd niet te verliezen. Jammer.
Had ik de goede zet gezien, had het anders af kunnen lopen. Ik had 18 Pxc5 moeten doen. Zie
onderstaande diagram. Niet gezien dus.   (   Henk  )

OPC 1                                Rating      De Kameleon 1              Rating           Ronde 3
Roo de, A. (Alexander)      1703         Marneth, M. (Maarten)  1784    1 - 0